Wat de vraag ook is, creativiteit is het antwoord!

Gelukkig trekt de economie weer aan en merken we  dat ook in de eventwereld. Er worden weer meer feesten, vergaderingen en congressen gepland, maar ook de publieksfeesten zijn ook dit jaar opnieuw helemaal ‘hot’. Een korfje naar onze hand dus. Het gevolg van de economische situatie van afgelopen jaren is dat de factor prijs alleen een grotere rol is gaan spelen.

Wanneer wij onze ideeën op tafel leggen en verschillende opties presenteren, worden ook de bijbehorende prijskaartjes besproken. Uiteraard wil men het liefst voor alle extra’s gaan waarbij de mooiste aankleding, de meest exclusieve hapjes en het beste entertainment op het verlanglijstje staan. Maar als blijkt dat voor dit arrangement het budget niet toereikend is, wordt er opnieuw creativiteit gevraagd. De bal ligt dan weer bij ons om gestimuleerd door budget, een nieuw creatieve voorstellen te bedenken. Niet zelden maakt de klant vervolgens de keuze voor de goedkoopste optie. Dat zet mij aan het denken, want draait het nu om het beschikbare budget of om creativiteit? Oftewel geeft de prijsstrategie de doorslag of draait het om je product en productontwikkeling? En waarin zit dan je onderscheidend vermogen als eventorganisator?

Voor ons is het dan de kunst om creatief om te gaan met het budget wat er ligt. In onze ogen gaat een feest of activiteit om het samenzijn met elkaar. Terug naar de basis is dus de missie: hoe een event beleefd wordt. Budget bepaalt derhalve niet of een feest slaagt. Een goed voorbeeld op gebied van publieksfeesten is Tomorrowland tegenover Just Dance. Tomorrowland: het wow-effect; exclusiviteit op alle fronten, namelijk wat betreft licht, geluid, special effects etc. Just Dance daarentegen heeft weer een geheel eigen sfeer en beleving, ondanks dat een ‘klein’ lokaal dansfeest is. Just Dance is waar je mensen van vroeger tegenkomt en bovenal lekker dichtbij huis.

Waar het dus om gaat, is hoe je er als evenementorganisatie mee omgaat. Kun je die elementen bieden om je te onderscheiden. Daarvoor moet je alles in huis hebben om daar als organisator iets mee te doen. Vanzelfsprekend beperkt een kleiner budget je in je plannen. Maar het feest kan nog net zo geweldig worden. Wel is het van belang dat het verwachtingspatroon van de opdrachtgever, als de gasten, gemanaged worden. Niet dat de verwachtingen nog op het oude level zitten. Want wanneer men een luxe diner verwacht en een stamppotbuffet wordt geserveerd, kan dat een enorme deceptie zijn. Terwijl het allebei lekker is. Vandaar dat het valt of staat het met de communicatie rondom het event richting de gasten.

Vanwege de beperking in budget ontstaat er nieuwe creativiteit en energie. Heb jij nog inspiratie voor budget besparende creativiteit??