Explore Sweden!

‘Een personeelsfeest als totaalbelevenis’

Voor mij als organisator is een bedrijfsevenement pas geslaagd als het een “totaalbelevenis” is. Daarmee bedoel ik dat het evenement van de allereerste ideeën en concepten tot en met de afsluiting een zelfde thema heeft en dezelfde sfeer uitstraalt.

Een voorbeeld van zo’n geslaagde totaalbelevenis is het personeelsfeest dat we mochten organiseren voor het van oorsprong Zweedse bedrijf Ericsson Telecommunicatie uit Rijen. Het thema voor het feest was het 400-jarig jubileum van de formele betrekkingen tussen Nederland en Zweden. Dat thema inspireerde ons tot het onvergetelijk concept Explore Sweden!

De winnende pitch presenteerde ik verkleed als reisagent, in polo en bijpassende pet en met een hutkoffer en landkaart onder mijn arm. In ons concept namen we de medewerkers mee op reis naar Zweden, met als doel meer te weten te komen van Zweden en van de Zweedse cultuur en gewoonten. Een ontdekkingsreis: Explore Sweden!

Dat concept hebben consequent doorgevoerd in de eventorganisatie. Zo had de uitnodiging die de medewerkers voor het personeelsfeest ontvingen, de vorm van een boardingpass en vliegticket. In het bijgesloten reisprogramma werd de reis toegelicht. Op de dag van het feest, werden de gasten welkom geheten bij Studio76. Weer verkleed als reisagent met dezelfde landkaart en hutkoffer onder mijn arm, heette ik iedereen welkom. Aangekomen bij de eindbestemming (feestlocatie) werden de gasten geleid via de douane inclusief metaaldetectiepoortjes. Geheel in stijl ontving iedereen een Zweeds welkomstdrankje, een heerlijk Zweeds kaneelbroodje en serveerden we Zweedse hapjes. Ook ontbrak de Zweedse kruiswoordpuzzel natuurlijk niet. De zaal was volledig in Zweedse sferen door onder andere menu- en tafelkaartjes, sfeeraankleding en lichttechnieken.

Tijdens het evenement werd er een speciaal in Zweden opgenomen videoproductie vertoond. En je raadt het al, in het filmpje speelde weer diezelfde reisagent vergezeld van z´n hutkoffer en landkaart, een prominente rol. En alsof dat nog niet genoeg was, konden de mede­werkers tijdens het feest vakantiekiekjes van zichzelf laten maken bij dezelfde beziens­waardigheden die in het filmpje te zien waren geweest.

De vertaling van de doelstelling om de medewerkers het gevoel van 400 jaar Nederland-Zweden mee te geven was geslaagd en voor de honderden bezoekers was het feest inderdaad een onvergetelijke gebeurtenis. Voor mij als organisator een geweldig succes en mooie ervaring!